thema avond: Veenendaal Sociaal? 27 mei 19h30 Inloop

14 mei 2019

De PvdA Veenendaal houdt een thema avond over het sociaal domein: Welzijn, Participatie, WMO en Jeugdzorg

Doel is aan de hand van minimaal 8-tal stellingen (per domein twee) te filosoferen over hoe we de zorg kunnen blijven bieden die we noodzakelijk vinden en hoe we dat beheersbaar, menselijk en rechtvaardig kunnen houden. Zeker nu blijkt dat er (te) weinig geld voor is volgens het college.

De stellingen zullen prikkelend zijn en dagen de aanwezigen uit om hun mening en zienswijze toe te lichten. Gaan we aanbesteden, uitbesteden of houden we juist de regie zoveel mogelijk in eigen hand (de gemeente).

Dat er geld bij moet zijn we het raadsbreed wel over eens, maar ten koste van wat en hoe lossen we het op als we gelden alleen binnen het Sociaal Domein moeten vinden.

De stellingen worden nog uitgewerkt met deelnemende partijen en kunnen ook vooraf nog ingediend worden (via [email protected]), maar denk maar aan de volgende mogelijke stellingen

• De gemeente moet niet de faciliterende regie oppakken, maar zelf de regie nemen
  • We moeten naar prestatiecontracten! Alleen betalen als aan de, duurzame, prestatie is voldaan.
  • Welzijn levert werk dat vooral door vrijwilligers gedaan moet worden: kortom geld voor 90% naar vrijwilligers (als de taak van welzijn blijft zoals deze haar taakveld ziet)
  • Wijkteams moeten ook een zorg component hebben: dus niet alleen Ruimtelijke Ordening en gezellige knutselactiviteiten.
  • Kinderen uit huis plaatsen moet zoveel mogelijk vermeden worden
  • Mediatie van (V)echtscheidingsproblemen worden alleen nog vergoed als oplossing in harmonie is gevonden.
  • Kwijtschelden schuldsanering en opheffen begeleiding
  • Het beleid van de armoedebestrijding in Veenendaal faalt: kinderarmoede neemt nog steeds toe.
  • IW4 en “Werk en Inkomen” moeten fuseren!
  • Zoekrichtingen College vooral kruimelwerk: lost niets op, OZB 10% omhoog of minder ambities op andere domeinen dan het Sociaal Domein: minder stenen en meer voor de mens.

De avond wordt ingeleid door fractievoorzitter Hans van de Braak, die hoopt op het binnenhalen van goede ideeen en beelden om tenslotte straks bij de kadernota standpunten in te kunnen nemen, die het Sociaal Domein in de ogen van de PvdA ook nodig heeft. Rein Bijkerk zal de avondregisseur zijn om uiterlijk om 22;00 af te ronden. In de huiskamer kan dan nog even nagetafeld worden.

Voor meer informatie of aanmelding kunt u terecht bij Yvonne Cloo of Hennie Bos, die bereikbaar zijn via de mail onder resp. yvonne.cloo@xs4all of [email protected] en natuurlijk ook bij de fractievoorzitter van de PvdA Veenendaal. Graag aanmelden ivm catering en we hebben beperkt ruimte (50 mensen)!

De stellingen worden nog vooraf meegedeeld en een deelnemerslijst zal ook spoedig bekend zijn. Maar voel u vrij een bijdrage te leveren of te luisteren wat anderen denken/vinden.

Waar en Wanneer: “Onder Ons”, fluiterstraat 26, 27 mei

inloop 19h30; Start 20h00; einde 22h00