22 november 2022

Reactie van de Fractie, week 47: (Openbaar) Onderwijs in Oost

Het dreigt een soap te worden: de huisvesting van het onderwijs in Oost. Het duurt al veel te lang. De raad diende een amendement in om een grote school in Oost te bouwen/te onderzoeken. Komt het college daarna nogmaals met een vijftal varianten omdat een rapport van een ingenieursbureau uitwijst dat een grote school van 550 leerlingen niet mogelijk is, omdat de verkeerssituatie dat niet toestaat.

In een druk bezochte avond waar vele ouders, schoolbesturen, docenten en raadsleden aanwezig waren werd duidelijk dat alle ouders feitelijk het liefst een doorgaande leerlijn willen en dus maximaal een of twee gebouwen. Een 6e variant die door alle ouders, en door de schooldirecties wordt onderschreven: een kleine school van 320 leerlingen in Oost bouwen. Het Ontmoetingshuis bezetten door Tamin/Balans of Tamin/De Bron en de kleine school met De Bron of Balans.

De PvdA zal zich met anderen sterk maken voor variant 6, omdat voor ons het openbaar onderwijs zeker in Oost behouden moet blijven.