13 september 2022

Reactie van de Fractie, week 37: Inflatie en energie

Door de hoge inflatie en enorm stijgende energiekosten kunnen steeds meer mensen niet rondkomen in Veenendaal. Vooral huishoudens met lage inkomens, die vaker in slecht geïsoleerde woningen wonen, raken in de problemen. We zitten midden in een klimaatcrisis. Die kunnen we alleen oplossen als we de kosten en de opbrengsten van de overgang naar duurzame energie eerlijk delen. Als we dat aan de markt én het kabinet over laten, gaat het veel te langzaam en draaien de mensen met het laagste inkomen er voor op.  Inmiddels treft het ook de middeninkomens!

In Amsterdam hebben GroenLinks en PvdA een 10 punten actieplan bedacht. In Veenendaal willen we de midden en lage inkomens ook ondersteunen de winter door te komen met een vergelijkbaar actieplan voor verhuurders van woningen. We beraden ons dan ook hoe we dit snel geregeld krijgen. Wij zijn er tenslotte toch voor het welzijn van alle inwoners van Veenendaal te verbeteren.

Hans van de Braak
Fractieleider