21 juni 2022

Reactie van de Fractie, week 25: Visie op wonen en woningbouw

De PvdA staat voor sociale en stabiele leefomgeving, waar woningbouw in samenhang met het groen en de mobiliteit hand in hand gaan. De vraag naar sociale woningen blijft onverminderd groot en met name onder de jongeren dient de woonbehoefte echt aangepakt te worden.

Net als de WoonAdviesCommissie vinden we dat de huidige instrumenten te kort schieten om daadwerkelijk het aantal woningen te realiseren voor de beoogde doelgroepen. Splitsen van woningen en de bouw voor de zorg en vooral ook de doorstroming maken dat we vooral willen inzetten op betaalbare woningen. Vooral het percentage sociale woningen moet groter en we pleiten voor 35% sociale huurwoningen en 10% sociale koopwoningen en dan zitten we nog onder de 67% betaalbare woningen die de regering voor ogen heeft. En let wel dat als streefgetal voor het gehele woningbestand in Veenendaal. Dit blijven monitoren  zodat percentage ook gehandhaafd wordt.