25 april 2022

Reactie van de Fractie, week 16: Verwacht en toch teleurstellend

Verkiezingen. Winnaars en verliezers! De drie grootse partijen Pro, CU en SGP vormen al een ruime meerderheid. ProVeenendaal, die de door CU aangezochte informateur aanstelde besloot dat ze nog een vierde partij en daarmee een vierde wethouder nodig hadden. De zwaar verliezende en ook aan het pluche vastgeplakte VVD moest het handje van ProVeenendaal gaan vasthouden. En er kwam een nieuwe randvoorwaarde: het college moest een evenwicht zijn tussen niet- en wel-confessionele partijen zijn. Daarmee viel het CDA dus uit de boot en de andere partij, Lokaal Veenendaal werd, zo werd gesuggereerd niet als stabiel beschouwd. De SGP, die ook een forse winst behaalde, en VVD zou ingeruild kunnen worden voor CDA en Lokaal.

We gaan het zien: Pro en de formateur, Klaas Tichelaar, pleiten dus voor voortzetting van de huidige coalitie en met een portefeuillewisseling komt de bestuursstijl wel op orde: Verloop op Cultuur en Onderwijs, Lochtenberg op Sociaal Domein, Beek op Ruimtelijke Ordening en Strooboscher op Financien/Economie. Wij hebben er weer zin in Veenendaal een stuk eerlijker te maken.