17 februari 2021

Raadsnieuws week 7: Warmteleverantie in Oost

Donderdag staat de warmteleverantie op de agenda. Gaan we als gemeente voor 50% borg staan in een zogenaamde Privaat-Publieke-Samenwerking?

Voor de PvdA staat voorop dat we keuzevrijheid hebben. Wel of niet meedoen aan een collectief warmtenet. De mogelijkheid per jaar van warmteleverancier te kunnen wisselen. Onder een warmtenet kunnen we niet uit. In een radaruitzending van vorige week bleek weer eens te meer dat het klantbelang niet voorop staat bij vele leveranciers. We gaan het nu nog in concept opgestelde wijzigingsvoorstel van de CU zeker steunen: meer zeggenschap van inwoners, die ook wat ons betreft minimaal 50% eigenaar worden van de energieleverantie. Geen incentives, aanmoedigingen, om zoveel mogelijk warmte of energie te leveren. De PvdA wil duurzaam en zelfs circulair zijn. En dus een circulaire aanbesteding: warmte en koude leveren i.p.v. brandstoffen. We vinden het leveren van een warmte-infrastructuur net als een weginfrastructuur een nutsvoorziening. We moeten af van het systeem van hoe meer warmte/energie leveren hoe goedkoper het wordt.