4 november 2020

Raadsnieuws week 45: Begroting: investeren in mensen, door Hans van de Braak

De PvdA wil de gemeentelijk begroting op een aantal punten aanpassen. De coronacrisis is duidelijk nog lang niet voorbij en dus moeten we voorsorteren op een begroting die recht doet aan het ontzien van kwetsbare groepen inwoners en ondernemers.

De coronacrisis is een gezondheidscrisis, die een economische en een sociale crisis heeft veroorzaakt. De gevolgen daarvan kunnen we op dit moment nog steeds niet overzien. En het is nu bij velen aan de aandacht ontsnapt, maar op de achtergrond sluimert nog steeds de ontwrichtende klimaatcrisis die als we daar lokaal niets aan doen mogelijk nog ergere effecten teweegbrengt.

Het is voor het gemeentebestuur een enorme opgave om alle problemen binnen een sluitend huishoudboekje op te lossen. Een groot deel van de problemen is veroorzaakt door de decentralisatie van rijksoverheidsactiviteiten naar de lokale overheid. Gemeentes moeten met minder budget meer taken uitvoeren. Participatie? Jeugdzorg? Dat moeten de lokale overheden nu zelf maar zien op te lossen.

We moeten dus verder kijken dan alleen de gezondheidscrisis van het afgelopen halfjaar. Op zoek naar een duurzaam herstel dat breder is dan alleen een economisch herstel. De huidige coalitie, en het college, besteedt nog steeds te veel geld in ‘stenen’ in plaats van dit te besteden aan de zwakkeren in onze samenleving.

De PvdA-fractie wil graag met het college verder van gedachten wisselen over de vraag hoe we gezonder, groener en eerlijker uit deze crisis komen. Voor ons betekent dat we met wijzigingsvoorstellen komen om de begroting aan die doelstellingen te willen laten voldoen.

Zo is het wenselijk om minima tegemoetkomen met een eenmalige ‘coronatoeslag’ en de door de raad vastgestelde ambitie om energieneutraal in 2035 te handhaven. Dit alles uiteraard wel betaalbaar voor alle mensen tot en met modaal.

Waar moet dat geld dat daarvoor noodzakelijk is dan vandaan komen? De PvdA vindt dat dit best uit de reservering mag komen die nu beschikbaar is voor bedrijfsverplaatsingen. We zien immers de komende jaren nog geen bedrijven naar de randen of buiten Veenendaal vertrekken. Door de economische onzekerheid staat dat nu in de ijskast. Laten we die gelegenheid benutten om nu prioriteit te geven aan de inwoners van Veenendaal.