15 oktober 2020

Raadsnieuws week 42: Goed onderwijs niet gebaat bij verkaveling, door Hans van de Braak

Het college komt met een herziening van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) onderwijs. Uitgangspunten die het college nu hanteert zijn leegstand, euro’s en wijkgebondenheid. Voor de penningmeester van het college komen de euro’s op de eerste plaats, ondanks zijn mooie woorden over kwalitatief goed onderwijs voor de kinderen. Natuurlijk zijn we raadsbreed voor kwalitatief goed onderwijs. Binnen dat kader staan we als PvdA voor openbaar onderwijs en gelijke kansen voor ieder kind.

Vrijheid van onderwijs wordt door religieuze stromingen in Nederland vooral geassocieerd met religieus (bijzonder) onderwijs. Hierbij worden leerlingen soms geweigerd omdat hun ouders het verkeerde geloof aanhangen. In het Ontmoetingshuis dreigt nu, door hogere aantallen leerlingen van diverse achtergronden, een situatie te ontstaan waarbij het openbaar onderwijs moet wijken voor bijzonder onderwijs. De PvdA zal tegen het IHP stemmen zolang niet alle schoolbesturen dit plan onderschrijven.