27 mei 2021

Raadsnieuws week 21: En de RES(t)

De Regionale Energiestrategie (RES) is een strategienota die er vanuit gaat dat we eerst zoveel mogelijk energie besparen en dan zoveel mogelijk opwekken om aan de (toenemende) vraag te voldoen. Onze regio, Foodvalley, zegt 0,75 TWh per jaar aan energie te kunnen leveren vanaf 2030.  De belangrijkste – al  beschikbare – schone energieleveranciers zijn zon en wind.

De stelling is dat we zoveel mogelijk windenergie op zee regelen, zoveel mogelijk zonnepanelen op daken en op land en tenslotte nog windenergie op land om de doelstelling te halen. Draagvlak onder betrokken inwoners is er nauwelijks, juist vanwege de mogelijke komst van mega windturbines op land. Ook aan de grens van Veenendaal zijn zoekgebieden voor windenergie, waar inwoners uit West veel last van zouden kunnen ondervinden. Wij denken dat als deze windmolens veel kleiner zijn er wel draagvlak voor te vinden is. Dát we voorlopig windenergie nog nodig hebben, staat buiten kijf. Wijzigingsvoorstellen bij de RES liggen dus voor de hand.