12 mei 2020

PvdA neemt initiatief voor minima, door fractievoorzitter Hans van de Braak

Veenendaal – De Partij van de Arbeid Veenendaal heeft het initiatief genomen om de minima en vooral kinderen die in armoede leven tegemoet te komen in deze ook voor hen zware tijd met het Covid-19 virus.

Evenals dat kleine zelfstandigen, ZZP-ers en de contactberoepen in zwaar weer verkeren treft dit volgens de partij ook de minima. Is er een regeling dat de minima gebruik konden maken van een website waarop ze de noodzakelijke aankopen konden doen, de coronatijd is niet erg behulpzaam bij het uitrollen van die website.
Kunnen de minima ook niet makkelijk terecht bij de lokale ondernemers omdat die vaak een pand geheel of gedeeltelijk niet hebben opengesteld, zo vroeg de PvdA zich af. Wethouder Lochtenberg heeft daarom de regeling zoals die was tot 1 juli als geldend gesteld.

PvdAangehouden

Heeft de PvdA in de april raadsvergadering een concept motievreemd willen indienen, maar omdat de tijd te kort was om hierover gedegen te kunnen spreken met elkaar is deze aangehouden. Van de Braak, fractievoorzitter van de PvdA, heeft besloten om eerst met alle fracties van de raad in een informeel overleg, met de benen op tafel zogezegd, te bekijken of er draagvlak is voor een maatregel die de minima tegemoet kan komen en waar dat geld dan ook vandaan moet komen.
Afhankelijk van die gesprekken zal de PvdA met een initiatiefvoorstel komen of tijdens de kadernota voorstellen indienen om de minima tegemoet te komen.