18 juli 2022

PvdA/GroenLinks op werkbezoek BOOT op 15 juli 2022

De fracties van GroenLinks en de PvdA zijn jl.. vrijdag op werkbezoek geweest bij ingenieursbureau BOOT aan de Plesmanstraat in Veenendaal. We werden daar hartelijk ontvangen door de directeur Kees Boot. Centraal stond het thema circulariteit en hoe de politiek en het bedrijfsleven kunnen bijdragen om Veenendaal tot een circulaire economie te maken. “Maar doe het in kleine stapjes,” was het advies van ingenieursbureau BOOT, want het gaat niet alleen om geld, maar veel meer om de totale keten van restwaarde, sloop, inkoop van bestaande her te gebruiken materialen en niet te vergeten de emotionele waarde, CO2, voetprint, transport etc. etc. Dan blijkt dat het lineair denken (inkopen van nieuw te produceren producten, gebruiken en dan naar de afvalberg) vaak duurder is dan het circulair realiseren.
Leuk was bijv. het voorbeeld van theater Lampegiet. Je kunt het gebouw slopen, opknappen (renoveren) of geheel nieuw bouwen. Allemaal voorbeelden van lineair denken. Want vaak is de opdracht dat de winkel open moet blijven tijdens de werkzaamheden. Circulair denken kan bijv. zijn dat je alle materialen van de bestaande Lampegiet geheel of gedeeltelijk hergebruikt in een nieuw theater en wat je tekortkomt inkoopt van ‘afval’ van bestaande slooptrajecten.

Het was kortom een heel interessant werkbezoek waarin we in het bestaande pand en het pand aan de overkant werden rondgeleid om te zien wat ingenieursbureau BOOT allemaal zelf doet in haar eigen locatie. Ze bleken het volkomen circulair ingericht te hebben. Je kijkt er werkelijk je ogen uit wat er aan materialen is hergebruikt, wanden, plafonds, lampen, deuren, trap enz, enz. PvdA en GroenLinks zijn blij met bedrijven als ingenieursbureau BOOT in Veenendaal met een missie die nauw aansluit bij onze circulariteitsgedachten. Bovendien investeert het bedrijf ook in haar personeelsbeleid, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt krijgen ook de kans om te werken in het bedrijf. Een bureau met een verhaal: We mochten maar liefst 2½ uur met elkaar in discussie gaan. Dank Kees Boot voor het aanstekelijke- en enthousiaste verhaal!