28 februari 2022

PvdA en GroenLinks brengen een werkbezoek aan INNAX

In het kader van het afleggen van werkbezoeken aan bedrijven en instellingen zijn we dit keer bij INNAX geweest om na te gaan wat wij als politiek kunnen betekenen voor dit Veense bedrijf en omgekeerd wat INNAX voor Veenendaal wil en kan betekenen.

We werden hartelijk ontvangen door Joost Straat, verduurzamer pur sang, die een interactieve presentatie had voorbereid. Door z’n aanstekelijk enthousiasme over duurzaamheid en wat ze zoal doen, kregen we de antwoorden op nog niet gestelde vragen al snel voorgeschoteld.

GroenLinks en PvdA waren natuurlijk geïnteresseerd, INNAX al een beetje kennende, wat ze voor Veenendaal doen. We kregen een complete corporate story van het ontstaan van INNAX. Het bedrijf telt ca. 250 medewerkers waarvan meer dan 80% uit de regio Foodvalley komen en waarvan ook velen uit Veenendaal. Daarnaast heeft het vestigingen in Tilburg en Heereveen. Een lokale speler, die nu vooral nationaal opereert voor bedrijven/instellingen om gebouwen te verduurzamen, milieuvriendelijker te maken, waar de kostenefficiency niet uit het oog wordt verloren. Ook INNAX kent een bovengemiddeld opleidingsniveau van mensen en heeft mensen in dienst met een beperking.

Onze conclusie was dat we dit bedrijf moeten aanbevelen om onderzoeken te doen naar verduurzaming van ons gemeentelijk huizenbestand en advies over Groenpoort met haar warmtevoorziening.