19 juni 2020

Partij van de Arbeid Veenendaal na Coronatijd

Partij van de Arbeid Veenendaal -voorzitter, Jos Schilte blikt vooruit:

”Het zijn nu ongekende tijden en we leven mee met allen die slachtoffer worden of zijn geworden van dit virus, of het nu qua gezondheid is dan wel als nabestaande of ten gevolge van economische factoren. Het zette ons leven totaal op de kop, ineens werd er op de “pauzeknop” gedrukt en ons normale leven kwam tot stilstand. Dankbaar zijn we voor al die werkers en vrijwilligers die tijdens deze crisis vele stapjes extra hebben gezet en/of op creatieve manieren het leed voor velen hebben verkleind, en zo het begrip solidariteit  inhoud hebben gegeven.”

”Maar nu zou het goed zijn om te kijken naar de post-coronatijd en te bezien welke lessen we uit deze bizarre tijden kunnen trekken?  Allereerst moeten we erkennen dat we op geen enkele manier op deze pandemie waren voorbereid terwijl ons al jaren wordt voorgehouden dat zoiets gaat gebeuren, maar niet wanneer. Als het gaat om onze “strijd tegen het water” zijn we beter voorbereid, daar vinden we dat we rekening moeten houden met een ramp die zich eens in de honderd jaar kan voordoen. Dit moet in de toekomst anders.

In onze jacht op meer, groter, sneller, mooier enz. zijn we veel te veel meegegaan in het neoliberalisme. De argumentatie was vaak dat daardoor ook de minima het beter zouden krijgen. Helaas is van dit laatste niets gebleken, het maakte eerder dat de rijken rijker werden en de armen armer. Tegelijk werd er onverantwoordelijk omgegaan met onze Aarde. Al voordat er sprake was van corona begon het besef door te dringen dat we zo niet door konden gaan, dat we hoog nodig pas op de plaats moesten maken.”

Beter betalen en veiliger werken

”Nu blijkt waarom de Sociaal Democratie zo belangrijk is en zij zal haar rol weer nadrukkelijker op moeten eisen. Nu duidelijk is dat beroepen in de publieke sector er toe doen, moet het mogelijk zijn om hen beter te betalen en veiliger te laten werken! Nu worden er ineens miljarden vrijgemaakt om de gevolgen, vooral economisch het hoofd te bieden. De marktwerking was zaligmakend, maar nu blijkt waar die ons gebracht heeft. De rol van de overheid moest gemarginaliseerd maar nu er problemen zijn, kijkt iedereen naar die overheid, daarvan moet nu wel de verlossing en hulp komen!

Duidelijk is dat er minder flex en meer echte banen moeten komen, dat alleen zij zzp-ers kunnen zijn die voor meerdere opdrachtgevers werken, en dat zij gewoon sociale premies betalen. Tegelijk moet er nu echt werk worden gemaakt van het voorkomen van belastingontwijking, een eerlijker belastingheffing, meer op financiële transacties, vervuilende producten en vermogens. En worden geïnvesteerd in een structurele verduurzaming van de samenleving en het onderwijs. Kortom een rechtvaardiger verdeling van lusten en lasten.

We blijken in deze moeilijke tijd creatief én solidair te kunnen zijn, laten we dit in de toekomst vasthouden, als het gaat om de mensen die zorg nodig hebben, voor de jongeren die een woning willen hebben, voor mensen die “pech” hebben, om een zekere baan te garanderen en daarmee meer toekomst! Misschien is een “basisinkomen” zo slecht nog niet, als we de lasten en de lusten eerlijk verdelen zal er veel mogelijk blijken en zal ook de aarde hiervan profiteren.”