5 maart 2021

Ingezonden stuk: Openbaar onderwijs in Oost in de knel?

PvdA, Groenlinks en ook D66 en lokaal Veenendaal hebben zich kritisch uitgelaten over de openbaar onderwijs huisvestingsplannen. Een integraal huisvestingsplan (IHP) is door de meerderheid van de raad vastgesteld. Het college stelt voorts voor om een soort herverkaveling toe te passen waarin met een postcodebeleid het aantal onderwijslocaties wordt teruggebracht en er feitelijk geen nieuwbouw meer plaatsvindt. Immers bouwen voor de leegstand wil niemand.

De wethouder onderwijs, Verloop, wilde aanvankelijk de nieuwe leerlingenprognoses niet vrijgeven, omdat hij ze niet vertrouwt en dat de raad met de nieuwe cijfers maar aan de haal gaat en het een ‘eigen leven’ gaat leiden. Over minachting gesproken. Het is volgens Verloop een complex vraagstuk, maar daar zijn we ’t allemaal in de Raad wel eens. Niet alle schoolbesturen hebben ingestemd met het IHP.

De prognoses hebben we inmiddels gekregen samen met een toelichting op het complexe vraagstuk in een haastig bijeengeroepen vergadering met een beperkt aantal raadsleden. Ze zijn er nog niet uit en mochten de schoolbesturen er niet uitkomen komt Verloop terug in de raad.

Wij van PvdA en Groenlinks vinden een 4e school (Het speelkwartier) in het ontmoetingshuis toelaten absoluut geen optie en verwachten dan ook niet dat de huidige 3 scholen daar ook niets in zien. Al was het alleen maar dat je een superingewikkeld rooster gaat krijgen om de speelkwartieren buiten fatsoenlijk te regelen. Het speelkwartier zit net onder de rondweg aan de westkant van Oost. Zelfs al zou je een beleid voeren dat vooral mensen uit de directe omgeving (postcodebeleid) zou toelaten of voorrang geven dan is deze voorgenomen verplaatsing geen verstandig besluit. Met name het openbaar onderwijs is van de voorgenomen maatregelen de dupe. Zij mogen geen kinderen weigeren en ook om redenen dat veel ouders kiezen voor een bepaald soort onderwijsvorm i.p.v. de meest dichtbijgelegen school maakt dat het openbaar onderwijs met slechts 4 basisscholen in Veenendaal zeker in Oost zwaar onder druk komt te staan. Wij zien nog steeds de oplossing in het uitplaatsen van een school in z’n geheel, want ook een gezin met meerdere kinderen is niet gebaat dat ze naar verschillende locaties moeten worden gebracht.

Greet Vallee  (GroenLinks)
Hans van de Braak (PvdA)