6 oktober 2022

Reactie van de Fractie, week 41: Inclusie maakt het leven rijk en de moeite waard

Veenendaal kent een grote diversiteit aan inwoners. We streven naar een inclusieve samenleving. Toch komen inwoners drempels tegen die het hen moeilijk maken om mee te doen. Dit geldt vaak voor inwoners met een beperking. Deze drempels willen we wegnemen. Daarom deze Lokale Inclusie Agenda.

Met de ratificatie van het VN Verdrag voor mensen met een beperking in 2016 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het inclusief maken van de lokale samenleving.  De gemeente is in gesprek gegaan met onze inwoners, om te ontdekken wat we in Veenendaal anders kunnen en moeten doen. Niet iedereen komt dezelfde drempels tegen. Denk bijvoorbeeld aan inwoners met fysieke en of psychische beperkingen, met niet aangeboren hersenletsel, ouders, mantelzorgers, scholen, zorgverleners, maatschappelijk werk, welzijn en experts uit verschillende hoeken. De PvdA wil van Veenendaal een samenleving maken die toegankelijk is voor iedereen. Met de Lokale Inclusie Agenda komt deze droom dichterbij.

Amir Al Itejawi
Schaduwraadslid PvdA