28 juni 2021

Het Openbaar Onderwijs mag in Oost blijven

Door Hans van de Braak

We zijn opgelucht dat er door bijna de gehele gemeenteraad voor Nieuwbouw is gekozen, want daarmee is voorkomen dat er een school buiten Oost in het Zuiderkruis wordt uitgeplaatst. Het voorkeursscenario van het college was dat het Openbaar Onderwijs het Ontmoetingshuis zou moeten verlaten en dit voelt als ‘verbannen’.

Van de vier collegepartijen was de SGP de enige partij die tegen de optie van nieuwbouw was. Binnen het college zal dit wel de nodige spanningen opleveren. Met name omdat ze zich vaak aan elkaar vasthielden, maar misschien dat de SGP hier nog wat in ruil voor terugkrijgt. Het blijft tenslotte politiek. Jammer wel dat het amendement voor tijdelijke huisvesting om en nabij het Ontmoetingshuis is afgewezen. Ouders zullen hun kinderen voorlopig dus nog naar 2 of soms naar 3 verschillende locaties moeten brengen. Dit noopt tot snelle nieuwbouw anders groeit een hele generatie op met reizen tussen verschillende locaties.

We danken vooral CDA en D66, maar ook de gehele oppositie die voor nieuwbouw was. CU, VVD en Pro waren deels in de voorbereidende commissieronden sceptisch, maar ook hen behoort een dank toe dat ze voor nieuwbouw hebben gekozen. De PvdA is vooral blij omdat het openbaar onderwijs een plek in Oost houdt. En dat was nodig ook.