Fantastische uitslag: winst op links

24 mei 2019

Veenendaal 24 mei 2019,

De exit poll heeft aangegeven dat de sociaal democraat Frans Timmersmans bijna een verdubbeling laat zien voor de PvdA en voor de Sociaal Democratie. We feliciteren natuurlijk ook een GroenLinks dat een behoorlijke winst maakte. Voor de SP ziet het er een beetje somber uit. In haar eigen voet geschoten?

Het wordt toch hoog tijd dat we meer de samenwerking zoeken, waarbij we elkanders identiteit niet uit het oog mogen verliezen. Immers ook de Partij voor de Dieren en de Groenen staan wat mij betreft aan dezelfde zijde van het politieke spectrum.

Nog wel benieuwd hoe de exit polls er van de andere landen voor vandaag, morgen en overmorgen er komen uit te zien! Zondagavond weten we of we kans maken dat Nederland een voorzitter van het EU parlement en opvolger van Juncker gaat leveren in de vorm van ons Franske…

Het is in ieder geval prachtig dat een Frans Timmermans er ingetogen en nuchter onder blijft dat er gewonnen is: we hebben een slag gewonnen, maar nog niet de oorlog….

De column, De Anderen, van Sheila Sitalsing in de Volkskrant van vandaag laat zien waar de populisten en ook de “gele hesjes” staan: het ligt aan de anderen. Chapeau!

Hans van de Braak, fractievoorzitter PvdA Veenendaal