29 mei 2023

Demonstreren omdat het nodig is!

Zaterdag 27 mei 2023: Extinction Rebellion bezet voor de zevende keer de A12 als protest tegen het stroperige klimaatbeleid, terwijl alle alarmbellen al lang staan te rinkelen. Aan de zijkanten van de A12 de steundemonstratie van de sympathisanten. En daar staan wij onder de vlag van Grootouders voor het Klimaat. Gedreven door ons PvdA-hart. Eén ding staat voor ons namelijk als een paal boven water: als we niets doen of we doen het te laat of we doen het zoals dit kabinet het doet dan zijn de minstvermogenden de klos! Dat zie je nu bijvoorbeeld waar duurzaamheidsubsidies vooral bij huiseigenaren terecht komen terwijl woningbouwcorporaties afgeknepen worden. En dat zie je ook in arme landen waar de gevolgen van de klimaatverandering nu al niet meer op te vangen zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de FNV ook het woord voert op de demonstratie: Klimaatstrijd=Klassenstrijd!! En dat er ook gerenommeerde wetenschappers in de demonstratie staan. Uit frustratie omdat zij al tientallen jaren onderzoeken van oorzaken, gevolgen en noodzakelijke acties afleveren, die als maar genegeerd worden. Of er wordt lippendienst bewezen of muizenstapjes gezet. Er wordt echter geen actie ondernomen op het niveau dat nodig is om het tij echt te keren!

Sfeerimpressie

Het is heel erg druk zowel op de A12 als ernaast en de sfeer is ontspannen en tegelijk vastberaden. “What do we want: climate justice. When do we want it: now!!”. Er wordt muziek gemaakt, er wordt gedanst (zelfs onder de douche van de waterkanonnen), er worden spelletjes gedaan en in het gras aan de kant zitten gezinnen met kinderen.

Tegenover deze vreedzame taferelen voelt de gigantische politie inzet overdreven en licht intimiterend. Veel actievoerders op de A12 lopen gewoon zelf mee naar de gereedstaande bussen. De diehards laten zich wegslepen aangemoedigd door de sympathisanten aan de zijlijn : “You are not alone, you are not alone”. Fysiek verzet is er nauwelijks. Is ook te zien aan de resultaten: 1 fysiek (bijt) incident op 1500 arrestanten. De overige 39 arrestanten voor “vernielingen” betreft o.a. het doorknippen van tiewraps waarmee doeken op hekken zijn bevestigd om het zicht op de A12 te ontnemen. Daar stonden wij met onze neus bovenop. Deze mensen werden direct door marechaussee uit het publiek gevist. Echte vernielingen hebben wij niet gezien. Zou ook  niet passen bij de sfeer die er hing.

Dit is hoe Extinction Rebellion dat aanpakt:

1. De inhoud op een niet te ontlopen manier onder de aandacht brengen;
  2. Altijd geweldloos.

Zij raden ook aan om alleen echt op de A12 te gaan zitten als je bij hen de activistentraining hebt gedaan. Daar wordt je voorbereid op alles wat je als actievoerder kan overkomen en hoe je dan toch rustig kunt blijven.

Tot slot

Dit zal vast niet de laatste keer zijn. Goed om te beseffen: Dit is onze strijd, dan past solidariteit!

Hans en Marja van de Braak