21 maart 2023

De PvdA en GL op werkbezoek bij Het Repair Café

Op woensdag 17 maart 2023 brachten de fracties van de GL en de PvdA een werkbezoek aan het Repair Café Veenendaal in buurthuis ’t Turfke. Op die vrijdag is het weer de derde vrijdag van de maand en zitten de vrijwilligers en de coördinator mevrouw Cobi Schoumans klaar.

Het Repair Café bestaat dit jaar 10 jaar en wordt uitsluitend gerund door vrijwilligers. Het idee is ontstaan in 2009 in Amsterdam en Cobi Schoumans heeft indertijd het initiatief genomen dit in Veenendaal op poten te zetten. En we kunnen vaststellen, dat dat heel goed gelukt is.

Cobi vertelt heel enthousiast over het Repair Café: “Onze doelstellingen zijn simpel:
Weggooien, mooi niet!

Ontmoeting, een gesprekje en kopje koffie

Reparatie door vrijwilligers, die de bezoeker betrekken bij het zoeken naar een oplossing en dingen uitleggen”. Wat ons opviel was de gastvrijheid en het inzetten op reparatie, hergebruik en duurzaamheid van de artikelen.

Veel bezoekers weten het Repair Café te vinden. Met apparaten, scheerapparaten, klokken en of textiel meldt men zich bij de ontvangst en er is een gastvrouw, die iedereen inschrijft, vraagt wat er mis is met het apparaat en uitleg geeft over de werkwijze. De sfeer is ontspannen, gezellig. Aan de leestafel kun je rustig wat lezen, een praatje maken, wat drinken tot je aan de beurt bent.

Soms wordt er een zucht van verlichting geslaakt als er een apparaat is gerepareerd of helaas niet meer te repareren is. Veel apparaten passeren de revue: van een elektrische heggenschaar tot een vintage grammofoonplatenspeler en van een kinderbroek die ingekort moest worden tot een stofzuiger. Eenmaal bij de vrijwillige reparateur komen de verhalen los over het te repareren apparaat. Een mevrouw vertelt over haar stofzuiger die nog van haar vader was en die ze na zijn overlijden meenam naar haar eigen huis. Een andere bezoeker vertelt over zijn grammofoonplatenspeler en  zo ontstaat er al spoedig een levendig gesprek tussen de reparateur en de bezoeker.

Vanaf september wordt er  weken lang volop aandacht besteed aan het 10-jarig bestaan van het Repair Café. Dat gebeurt in samenwerking met Veenendaal4Fair.

Al met al kan weer gesproken worden van een geslaagd bezoek aan het Repair Café Veenendaal. Het was fijn om te zien, dat veel Veenendalers de weg naar het Repair Café weten te vinden, zodat hun dierbare spullen een tweede leven krijgen.

Op deze manier draagt het café haar steentje bij hergebruik en  duurzaam gebruik van materialen. Want… weggooien, mooi niet!