9 maart 2023

De PvdA en GL op bezoek bij de Theater Lampegiet

Welke kant moet het op met Theater Lampegiet en wat is er nodig vanuit de politiek? Dat is de vertrekpunten tijdens een mooi en uitgebreid gesprek op vrijdagmiddag 24 februari jl. met de directeur van het Theater Patrick Marcus.

Tijdens een bezoek aan theater Lampegiet is er gesproken over de mogelijkheden voor een nieuw theater. De schaduw- en raadsleden van de PvdA en GroenLinks konden vorige week veel vragen stellen en kregen uitleg van de theaterdirecteur, waarmee Veenendaal een keuze moet maken voor de toekomst. De algemene inslag: Eerst de inhoud en dan pas bouwen.

De komende periode stelt het college de ontwikkelingsgang op die richting moet geven aan de toekomst van het theater. We zijn het eens dat een nieuwe uitstraling voor het theater kan aansluiten bij het geplande proces van de Duivenweide achter het schouwburggebouw. Onder andere een evenemententerrein, een nieuw duurzaam gebouw (schouwburg) en een plein voor de Lampegiet en een natuurtuin. Patrick Marcus droomt van een culturele toegangspoort van Veenendaal aansluitend op de horeca in het centrum van Veenendaal om samen de stad te maken onder de visie altijd open, altijd aan.

Nieuw theatergebouw neerzetten
Een nieuw gebouw met extra zalen en functies zal de gemeente veel miljoen kosten. Deze kan Veenendaal met de nieuwe installaties meer energieneutraal bouwen. Hij streeft het duurzaamste, klimaatneutraal theater van Nederland na: hét voorbeeld voor de cultuursector.

Kleine zaal toevoegen
Een nieuwe schouwburg, met een extra kleine zaal van 200-250 plekken is het perfecte plaatje voor Lampegiet en voor lokale gezelschappen. En dat biedt meer mogelijkheden door de hele week voor scholen en lokale evenementen. Op deze manier ontstaat er meer levendigheid en haal je meer financiële inkomsten binnen.

Verbinding en ondersteuning
Gelukkig kunnen we het nu aardig helpen met steunmaatregelen van de politiek, want er gaat niets boven de echte sfeer en beleving in Veenendaal als het gaat om inclusiviteit, diversiteit en made in Veenendaal. Het is hoog tijd voor vernieuwing en hiermee gewoon aan de slag de volgende periode en daar kun je echt iets moois van maken waar we als Veenendalers trots op kunnen zijn. En zo laten we de cultuursector in Veenendaal niet in de kou staan.

We willen een nieuwe, grotere, duurzame schouwburg. Voorzien van de benodigde hulpmiddelen en toegankelijk voor mensen met een beperking.

Een culturele toegangspoort van Veenendaal. Een nieuw theater dat Veenendaal de cultuurstad van de regio maakt, ook uitgerust met een bioscoop om “de altijd aan, altijd open”- visie te ondersteunen.

Wij als politiek staan wel voor een dilemma! We hebben een beperkt gemeentelijk budget. Zo hebben we nog de school in oost en het stadspark op ons wensenlijstje staan. Een rechtvaardige keuze zullen we moeten onderbouwen.