13 augustus 2020

Column: Kijk naar jezelf, door Hennie Bos

De zomer breekt records. Het KNMI spreekt niet alleen over een hittegolf, maar ook dat er acht tropische dagen op rij worden verwacht in De Bilt. De hoogste maximumtemperatuur ooit in augustus gemeten. Er is een sterke toename van het aantal dagen boven de 30 graden. Dat is ook het nieuwe normaal. De temperatuur in Nederland  neemt ongeveer drie keer zo snel toe als het wereldgemiddelde. Het klimaat veranderd is ras tempo. Als het zo door gaat ligt Veenendaal over 200 jaar aan de kust en dan is het stadsstrand gewoon strand…

Op de eerste tropische dag, woensdag 5 augustus stond er een overlijdensadvertentie in de Rijnpost. Bep Sukkel was inmiddels begraven. Bep, die een ‘bekende Veenendaler’ was, veel vrijwilligerswerk heeft gedaan, (bestuurs)lid was van de Konijnen- en Pluimveefokkers Vereniging (VKPV) en bingo’s draaide in het buurthuis op het Hoorntje. Bep, die een deel van zijn leven met zijn gezin op de Molenstraat woonde, op een steenworp afstand van mijn geboortehuis.  Bep, die ieder jaar verlangde naar de Drentse Fietsvierdaagse. Bep, die als een taxichauffeur kennissen naar het ziekenhuis bracht. Nooit te beroerd om iemand te helpen. Twee jaar terug leverde hij zijn rijbewijs in. Het was een moeilijke beslissing.

De ambtenaar van de gemeente voelde het perfect aan. Bep werd gecomplimenteerd dat hij zijn verantwoordelijkheid nam. Bep glunderde verlegen. Kort daarna kreeg hij een scootmobiel. Ook dat veranderde, toen hij eens plotseling gas gaf in het winkelgebied en tegen de pui van een winkel tot stilstand kwam. De afgelopen ca. 26 jaar deelde hij zijn leven met mevrouw Van den Berg. Het leek of haar naam in het wit op de achtergrond van de rouwkaart was geschreven. De laatste weken belde Bep en mevrouw Van den Berg elkaar vijf keer op een dag. Elke dag. Toen werd het stil…..Heel stil.

In gedachten graveer ik ‘mevrouw Van den Berg’ op de kaart, met mooie letters, in het zwart, anders beklijft de naam niet. Nee, geen veroordeel, zelfs geen oordeel. Ik zet mijn gedachten gewoon op papier, sans rancune. Zo gaat het in het leven. Mensen zijn mensen, met al hun goede en minder goede kanten. Ik kijk naar mijzelf en zie de spiegel van Uriah Heep’s nummer ‘Look At Yourself’,  wees niet bang, kijk gewoon naar jezelf.

Bep, rust in vrede.

De zon staat al vroeg aan de hemel. Het nieuws gaat over Beiroet en dat het weer een tropische dag wordt.