10 januari 2017

Kansen voor alle kinderen: 6 februari 2017

UITNODIGING bijeenkomst ‘Kansen voor alle kinderen’ d.d. maandag 6 februari 2017 in Ontmoetingshuis, Spiesheem 54, 3907 NJ Veenendaal (Oost). Aanvang: 20.00 uur.

Beste leden, en belangstellenden,

Met deze brief willen wij u uitnodigen voor de bijeenkomst “Kansen voor alle kinderen”. Met u hopen wij deze avond te komen tot een plan van aanpak om enerzijds alle kinderen die in armoede leven te bereiken, maar ook met ideeën om te voorkomen dat kinderen in de toekomst aan de zijlijn staan.

In Veenendaal leven steeds meer kinderen in armoede.  Uit tussentijdse evaluatie van het integraal beleidskader activerend minimabeleid 2015-2018, is gebleken dat het aantal is gestegen van 1400 (2013) naar 1720 in 2015.

Omdat kinderen die opgroeien in een gezin met weinig geld, vaak aan de zijlijn staan, minder  vaak op sport of muziekles zitten dan hun leeftijdsgenoten uit ‘rijkere’ gezinnen, verjaardagsfeestjes mijden omdat ze geen cadeautje kunnen meenemen, en niet mee kunnen op schoolreisje, of beschikken over een  winterjas of een fiets.

Uit onderzoek blijkt ook dat kinderen die opgroeien in armoede, juist door de achterstand die ze oplopen, ook in hun latere leven vaak niet uit die armoede komen.

Dat kan leiden tot onwenselijke economische en maatschappelijke gevolgen wanneer het talent van deze kinderen in de toekomst onvoldoende benut kan worden.

Het kabinet heeft -op voorstel van Jette Klijnsma, PvdA- tijdens Prinsjesdag 2016 een bedrag van €100 miljoen beschikbaar gesteld voor het armoede- en schuldenbeleid om een eind te maken aan de armoede onder kinderen in Nederland..

Wij zijn van mening dat alle kinderen in Veenendaal mee moeten kunnen doen met o.a. sport, muziek en het schoolreisje.

Mede daarom heeft de fractie van de de PvdA in de Raadsvergadering van 22 december jl een motie ingediend om te komen tot een ‘Plan van aanpak kinderarmoede’. Verheugend is dat de motie unaniem door de gemeenteraad is aangenomen. Het college wordt opgedragen om komend voorjaar met een plan van aanpak te komen om armoede onder kinderen effectief te bestrijden.

Met U als ervaringsdeskundige en/of geïnteresseerde burger willen wij in gesprek om ‘wat er voor nodig is’ om te voorkomen dat kinderen op ‘achterstand’ komen in de maatschappij. Vanzelfsprekend willen wij ook de kinderen betrekken bij de keuzes (bijv. samenstellen van het Kindpakket) die worden gemaakt.

Namens de Tweede Kamer-fractie van de PvdA zal John Kerstens aanwezig zijn.

Voor vragen/opmerkingen over de inhoud van deze brief kunt u reageren naar

met vriendelijke groet, Henny Bos namens de PvdA, afdeling Veenendaal