18 juni 2024

Reactie van de Fractie, week 25: De kracht van de gemeenschappelijke regelingen

Samenwerking met andere gemeenten is in toenemende mate nodig om uitvoering te kunnen geven aan wettelijke taken van onze gemeente. Het leidt tot een efficiëntere aanpak en kostenbesparing. De Wet gemeenschappelijke regelingen biedt het wettelijk kader om op publiekrechtelijke wijze samen te werken.
De gemeenschappelijke regelingen in Veenendaal zijn van toegevoegde waarde als het gaat om de VRU, Sociale Werkvoorziening, GBLT, BVO, Valleihopper en de GGD. Door samenwerking kunnen we onze stad op de kaart zetten, ons sociaaleconomisch verbeteren en het saamhorigheidsgevoel en inhoudelijke solidariteit creëren.

We waren zelfs een voorbeeld voor Nederland met onze samenwerkingsconstructie wat betreft de Regio Foodvalley. We leerden het gebied beter kennen, maar vooral ook het ongemak kennen tussen het lokale en regionale belang.

De PvdA heeft zich altijd hard gemaakt voor een integer en transparant bestuur waar de inwoners van Veenendaal echt op kunnen vertrouwen. Daar staan wij voor. Er bestaat geen grijs gebied.

Amir El Itejawi
Schaduwraadslid PvdA Veenendaal