28 juni 2024

Reactie van de Fractie, week 26: Een sluitend huishoudboekje

Volgende week bespreken we de kaders voor ons huishoudboekje 2025: waar willen we geld aan uitgeven en waar minder. In 2026 stoppen de extra gelden die we van het rijk krijgen. Daardoor dreigt er een financieel ‘rampjaar’.

Het college heeft een groot aantal ambities opgeschreven waar we achter kunnen staan: minimaal handhaven van de sociale voorzieningen (bestaanszekerheid): iedereen krijgt de zorg die nodig is. Maar hoe houden we de stijgende kosten van de jeugdzorg in de hand? Het theater is afgewezen met 17 tegen 16 stemmen, maar vasthouden van deze financiële post: De PvdA is nog steeds voor een theater en kunnen ons een Veenendaal zonder niet voorstellen. En voor handhaven van de subsidie aan cultuur! Het bezuinigen op duurzaamheid valt ons zwaar en dat willen we terugdraaien.

Het vinden van dekking (waar betalen we het van) is nog wel een dingetje als het om jaarlijks terugkerende kosten gaat.

Hans van de Braak
Fractievoorzitter PvdA Veenendaal