14 januari 2019

Veenendaal-Verklaring: Ieder mens mag er zijn

In januari 2019 werd de Nederlandse vertaling van de ‘Nashville-verklaring’ gepubliceerd. Dit document claimt de juiste christelijke visie op gender en seksualiteit te bevatten en heeft een sterk veroordelend karakter. Het spreekt over zonde die bestreden moet worden. Hierop moet vanuit de politiek natuurlijk een antwoord komen!

Geen vlag, wel een verklaring

De PvdA heeft het Veense college gevraagd om, in navolging van talloze andere gemeenten, de Regenboogvlag te hijsen en hiermee te laten zien dat Veenendaal een stad van en voor iedereen is. Het leek ons een mooi gebaar om dit te doen na de installatie van SGP-burgemeester Kats vorige week donderdag. Het college heeft dit geweigerd.

Vijf Veenendaalse politieke partijen hebben vervolgens de Veenendaal-verklaring opgesteld. In deze verklaring zeggen de PvdA, de SP, GroenLinks, D66 en DENK het volgende:

Ieder mens mag er zijn

1. Elk mens is gelijkwaardig aan elkaar, ongeacht gender, geaardheid, etnische of culturele achtergrond, geloof, klasse of politieke overtuiging
  2. Elk mens is zijn/haar naaste het respect verschuldigd dat hij/zij zelf wenst te ontvangen
  3. Een diverse samenleving vergt dat wij openstaan voor elkaar en respecteren dat niet ieder mens zijn/haar leven op dezelfde manier inricht
  4. Openstaan voor elkaar geeft ons de kans om te leren van elkaar
  5. Elke relatie die in vrijheid is aangegaan en gestoeld is op gelijkwaardigheid is een legitieme en volwaardige relatie. Derden hebben hierover geen veroordeling te vellen.
  6. Mensen die -om wat voor reden dan ook- worstelen met hun geaardheid of gender-identiteit verdienen net als ieder ander mens steun en respect. Geen veroordeling.
  7. Religie mag nooit een vrijbrief zijn om je naaste af te wijzen, te veroordelen of te discrimineren.

Waar zijn de college partijen?

Heel opvallend is dat alleen de oppositie partijen deze verklaring ondertekend hebben. Niet alleen het hijsen van de Regenboogvlag gaat de coalitie partijen te ver, maar zelfs een verklaring die slechts vraagt om ieder gelijk te behandelen en mensen niet te discrimineren op basis van hun geaardheid, gender, geloof, culturele achtergrond of politieke overtuiging kan niet ondertekend worden door  de VVD, Pro-Veenendaal, de ChristenUnie en de SGP. Te absurd voor woorden, vinden wij.