Door Hans van de Braak op 30 mei 2018

Teleurstellend akkoord van nieuwe coalitie

De 4 coalitiepartijen ( CU, VVD, SGP en ProVeenendaal) zijn eruit en hebben een concept raadsprogramma vastgesteld. Dit is inmiddels in een “stadsgesprek” voorgelegd aan inwoners, bedrijven en instellingen. Politici komen donderdag 31 mei  in de raad aan bod.

Weinig concrete ambities

De PvdA ziet in dit concept vooralsnog geen reden om  in te stemmen.  Het stuk bevat veel mooie woorden maar de ambities zijn weinig concreet en toetsbaar.   Inclusiviteit, of liever verbondenheid,  vereist ook solidariteit. Samen optrekken, samen onrecht bestrijden en helpen om kansen te creëren voor hen die nu nog te weinig mee (kunnen) doen. Elkaar de ruimte gunnen om te leven zoals ieder dat wil, zónder de vrijheid van anderen te beperken.

PvdA heeft ándere ambities

Zo wil de PvdA dat de incidentele gelden voor de vrijwilligersorganisaties structureel worden en het college zich niet op voorhand erbij neerlegt dat er in de toekomst minder vrijwilligers en mantelzorgers zullen zijn. Als hier structureel geld voor beschikbaar wordt gesteld hoeft dit niet te gebeuren. Ook tijdens het stadsgesprek bleek dat inwoners die zorg vragen het idee hebben dat de financiën leidend zijn en niet de mens! Haal het geld dat eerder overgebleven is van de WMO en in de reserves is gestort terug om “maatwerk” echt mogelijk te maken.

Wat gaat het College doen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die door de nieuwe regelingen van de overheid om loondispensatie in te voeren (met inkomenstoets) onder het minimumloon komen, of door het op termijn stoppen met IW4 onnodig thuis komen te zitten en dus niet meer meetellen! De PvdA zal hiervoor blijven knokken.  Participatie is immers  juist bedoeld om meer mensen aan ’t werk te krijgen en niet om de sociale werkvoorzieningen af te breken.

De PvdA vindt dat armoede bestrijding, het voorkomen van schulden en de schuldhulpverlening, ook in deze raadsperiode hoge prioriteit moet hebben. Wij willen daarnaast meer aandacht voor cultuur en dus meer geld voor cultuur in het bijzonder en de specifiek voor de amateurkunst

Dit kan beter

Wij hopen dat de uitkomsten van het stadsgesprek en de behandeling in de gemeenteraad leidt tot een meer concreet en toetsbaar akkoord dat, ook zonder financiële paragraaf, duidelijk maakt wat we met de beperkte schaarse middelen willen bereiken: een Veenendaal waar iedereen écht telt. Zo niet, dan kan dit wat ons betreft geen raadsakkoord zijn, maar is het een coalitieakkoord.

Ook 1 zetel kan verschil maken

Wij zullen ons in de komende vier jaar in elk geval blijven inzetten voor een eerlijk en rechtvaardig Veenendaal! De PvdA gaat in deze  raadsperiode opnieuw de nadruk leggen op thema’s als zorg, welzijn, werk en inkomen, vrijwilligers en mantelzorgers. Want, ook al hebben we maar één zetel, we zullen ons geluid stevig  laten horen.

Hans van de Braak

Wie ben je?                              Getrouwd. Vader van 2 zoons. Fysicus;  4Ub2b: (Interim) Project- en programmamanager en IT-ondernemer; docent NCOI,   Speler waterpolovereniging VZC-Veenendaal; Taalcafé begeleider. Wordt opgetogen van:            Creatieve ideeën, gadgets en enthousiaste (jonge) en inspirerende mensen. Mijn hobby’s: waterpolo, motorrijden, snowboarden en spelen

Meer over Hans van de Braak