7 januari 2019

PvdA wenst alle Veenendalers een gezond, strijdbaar en vrij en zinnig 2019

Het is een enerverend jaar geweest. Een jaar dat in het teken stond van de verkiezingen. Verkiezingen waardoor wij als sociaal-democraten nogal een teleurstelling te verwerken kregen. Maar, we gaan met opgeheven hoofd en strijdbaar het nieuwe jaar in!

Letterlijk elke stem telt

Onze leden in Veenendaal hebben een stevige campagne gevoerd. Overal in het Veen werd geflyerd. Met honderden Veenendalers is gesproken over lokale politieke kwesties. Maar we hadden de wind niet mee. Overal in het land verloor de PvdA stemmen en dus zetels. De spanning in Veenendaal na de verkiezingen was echter bizar. Omdat de uitslag op slechts één stem bleek te hangen, werd een hertelling gedaan. De uitslag was erop of eronder. Meedoen of vier jaar lang geen deel uitmaken van de gemeenteraad. We haalden opgelucht adem, maar wat was het op het nippertje: we behielden een zetel met slechts één stem verschil. En zo zie je maar: écht elke stem telt!

Strijdbaar

Het is nu aan Hans van de Braak om het sociaal-democratisch geluid in de raad te laten horen. Gelukkig hoeft hij het niet helemaal alleen te doen. Met Umar van de Pol als commissielid en een actieve steunfractie gaan we ook dit jaar strijdbaar in.

Fractievoorzitter Hans van de Braak: “Hoogtepunt van afgelopen jaar was dat we drie amendementen aangenomen kregen om het collegeprogramma om te zetten in een unaniem aangenomen raadsprogramma. Eindelijk kunnen we met wisselende meerderheden besturen. En zelfs wij met 1 zetel hebben daarmee meer invloed”.

En, zo vervolgt hij, het is van belang dat we ons inzetten voor wat lokaal speelt. “Kleine acties, zoals het vervuilde water in de Brouwersgracht of de houtstook krijgen ineens veel meer aandacht dan verwacht. Vooruitkijken is echter belangrijk en we zullen ons politiek vooral focussen op de voor ons belangrijke thema’s. Toegankelijke, betaalbare en goede (jeugd) zorg, alle aspecten van het sociale domein, leefbaarheid en zekerheid voor alle Veenendalers: daar draait het om”.

Fonkelend

De PvdA Veenendaal wenst iedereen een gezond en strijdbaar 2019. Van de Braak: “We gaan nog meer door onze rode bril het jaar fonkelend tegemoet, met onderwerpen als sociaal domein, wonen en cultuur en niet te vergeten met de aanloop naar de statenverkiezingen: de leefbaarheid rondom rondweg oost. Nogmaals een gezond, strijdbaar, en vrij en zinnig 2019 toegewenst”.