14 september 2018

Communicatie over Houtstook is volstrekt onduidelijk

Iedereen kent het wel: heerlijke lange en ontspannen zomeravonden in de tuin. Genietend van een drankje en leuk gezelschap. Tot je wordt weggerookt door het vuurtje van je buren. En natuurlijk wil niemand het plezier van een ander verpesten. Maar, wat mag er nu eigenlijk wel en wat mag niet? Dat is in Veenendaal volkomen onduidelijk.

Vage folder

De gemeente heeft weliswaar een folder ‘Overlast Houtstook’. Maar tot onze verbazing is deze folder zeer eenzijdig e staat er nauwelijks iets over de schadelijkheid en gezondheidseffecten. Daarnaast wordt  de escalatieprocedure  niet uitgelegd als het erom gaat  dat betrokkenen er onderling niet uitkomen.

Ook op de gemeentelijke website is niets te vinden over welke stappen de gemeente Veenendaal kent om tot een oplossing te komen.

Schriftelijke vragen

Daarom heeft Hans van der Braak, fractievoorzitter van de PvdA, de volgende schriftelijke vragen aan het college gesteld.

• Gaat het college de gemeentelijke website voorzien van de laatste stand van zaken met betrekking tot overlast houtstook en daarbij de procedure publiceren die tot een oplossing moet leiden om overlast te beperken?
  • Gaat daarbij ook een extra uitleg komen over huizen of wijken die een warmte-terug-win installatie hebben waar de overlast en het gezondheidsrisico nog groter zijn?
  • Wordt de folder ‘overlast houtstook’ aangepast door herdruk of voorzien van een sticker met een verwijzing naar de website waarin de handhavingsprocedure en het stappenplan wordt uitgelegd?
  • Gaat de gemeente ook proactief op haar website een ‘monitor’ plaatsen waarin windrichting en -snelheid wordt weergegeven met als doel dat beneden windkracht 3 en bij mist een dringend negatief advies wordt gegeven om hout stoken achterwege te laten?