2 juli 2017

Stadsstrand

Verschillende partijen vallen over elkaar heen om te claimen dat zij de enige échte redder zullen zijn van het Veense stadsstrand bij het Thoomesplein. Echter, hierbij verliest men de feiten nogal eens uit het oog en raakt het perspectief volledig uit beeld. Tijd dus om de PvdA-visie op het stadsstrand te geven en wél alle feiten op een rijtje te zetten.

Het stadsstrand is twee jaar geleden tijdelijk aangelegd op het terrein van de voormalige Rabobank. Dit terrein is voor vier miljoen door de gemeente gekocht voor de ontwikkeling van Brouwerspoort. Het plan was hier winkelruimte en appartementen te bouwen om zo die vier miljoen terug te verdienen. Door de crisis is de bouw van Brouwerspoort vertraagd en als tijdelijke invulling is dus dat stadsstrand aangelegd. Een schot in de roos: het stadsstrand heeft een duidelijke functie en er wordt goed gebruik van gemaakt door oud en vooral jong.

Nu de economie aantrekt en er mogelijkheid is ook het Rabobankterrein te bebouwen, moet een besluit worden genomen over het stadsstrand. Het college heeft de raad voorgesteld het stadsstrand te behouden en het gedeelte waar nu het grasveld is te bebouwen. Hiervoor moet de helft van de oorspronkelijke investering (dus twee miljoen) worden afgeschreven. De argumentatie is dat het grasveld eigenlijk alleen bij evenementen gebruik wordt en dat er daarvoor andere geschikte locaties zijn. In de gemeenteraad was iedereen voor het behoud van het stadsstrand.

De PvdA (h)erkent het succes en de functie van het stadsstrand. Wij willen het stadsstrand net als iedereen dan ook behouden! Wij beseffen echter ook dat het om veel geld gaat. Geld dat ook voor andere belangrijke voorzieningen kan worden ingezet. Daarom vinden wij het goed dat er nog een keer zorgvuldig wordt gekeken wat de beste manier is om het stadsstrand te behouden en te zorgen dat het goed tot zijn recht komt binnen Brouwerspoort. Dat verdient Veenendaal, het centrum, Brouwerspoort, maar zeker ook het stadsstrand zelf. Het stadsstrand laten zoals het nu is, vinden wij hierin niet passen. De hele vier miljoen afschrijven en ook nog veel geld extra investeren om het grasveld en omgeving in te passen in het plan Brouwerspoort zonder extra inkomsten is onverantwoord omgaan met gemeenschapsgeld en getuigen van gevaarlijk politiek opportunisme. Daarbij ook nog suggereren dat anders het stadsstrand weg moet, is volgens de PvdA een gotspe.

Waar ben je naar op zoek?