2 juli 2017

Rechtvaardig en Sociaal Beleid: kadernota

De Kadernota 2018-2021 die de Raad op 3 juli behandelt, kan niet op de steun van de PvdA rekenen. De PvdA mist oprechte aandacht en geld voor cultuur en een doordachte visie op een rechtvaardig sociaal beleid.

In 2016 is er ruim 4 miljoen euro WMO-geld overgehouden. Hierdoor hebben veel mensen niet de zorg gekregen die zij nodig hadden. Het college kiest ook nu weer voor ‘streng aan de poort’-beleid, waardoor er net als in 2016 ook in 2018 weer miljoenen dreigen over te blijven. Dit vinden wij niet sociaal en niet rechtvaardig. Een voorbeeld: de PvdA vindt dat schoonmaakondersteuning een maatwerkwerk voorziening moet zijn en dat mensen met een inkomen tot 28.000 euro geen eigen bijdrage hoeven te betalen voor huishoudelijke hulp. Deze groep mensen betaalt nu evenveel als mensen met een hoger inkomen, ongeveer 1500 euro per jaar eigen bijdrage. Dit vindt de PvdA niet sociaal en onrechtvaardig.

Ook voor cultuur wil de PvdA extra geld beschikbaar stellen. Dat maakt het mogelijk dat het cultuuraanbod wordt vergroot door middel van bijvoorbeeld innovatieve en experimentele projecten. De culturele instellingen hebben dit ook gevraagd tijdens de inspraak voor de Kadernota. In mei hebben wij hier al een voorstel voor gedaan, maar de meerderheid van de raad vond het toen nog “te vroeg”.

In deze Kadernota bereidt het college ons voor op eventuele bezuinigingen. Wij vinden dit onbegrijpelijk. Het college geeft echter aan dat de schuldpositie is verslechterd: “Dit heeft een negatief effect op de gemeentelijke exploitatie, waardoor ombuigingen noodzakelijk kunnen zijn”. Je moet het maar durven, nadenken over bezuinigingen terwijl je beschikt over een algemene reserve van maar liefst 23 miljoen!

Het college noemt dat solide financieel beleid. De PvdA noemt een beleid dat over de rug van de zwakkeren geld oppot onrealistisch, ongewenst en niet sociaal.

Albert Doelwijt

Fractievoorzitter PvdA